Etiketter

, ,

Har som jag skrev jobbat på Pride en vecka, därför har det varit helt knäpptyst härifrån.

Nu är Pride över och jag sitter utmattad i soffan och stickar på en disktrasa med enbart räta maskor, men orkar inte hjärnan producera just nu. Såg dock att Allt om Handarbetes Stick Magasin hade en utvärdering på sin hemsida som jag fyllde i, sist kom utrymme för egna kommentarer så där la jag in följande:

Hej!

Jag började prenumerera på Allt om handarbetes Stick magasin för några månader sedanoch har några kommentarer som jag hoppas ni vill ta del av.

För det första så är tidningen otroligt konservativ i sitt könsmönster. Ja, jag är medveten om att det är fler kvinnor än män som stickar, men en tidning behöver inte vara med och understryka detta. Dvs skippa texter som ”den här mansmodellen kan du sticka till din man” utan låt den som stickar avgöra om den vill sticka till sig själv eller till någon annan samt om den är en kvinna eller en man. För att fler ska upptäcka tjusningen i att sticka så behövs en öppnare attityd!

Även beskrivningarna som finns i samband med barnkläderna är otroligt könsstyrda. Hur stor skillnad skulle de egentligen behöva vara mellan pojk och flickkläder? Nu beskriva pojkar som tuffa och aktiva medan flickor beskrivs som passiva och söta. När kläderna dessutom anpassas till detta. Dvs pojkkläderna är lättare att vara aktiva i än flickkläderna så bevaras ett könsmönster som jag inte ser som fullt önskvärt. Ska kläderna styra vad barn gör?

Då jag är nybörjare så skulle jag även önska mig mer beskrivningar kring hur man läser mönster, jag förstår inte alltid de beskrivningar som finns och skulle bli glad för någon slags ”nybörjarkurs i att läsa mönster” så som de skrivs i tidningen.

Måste också säga att jag tycker om de mönster ni publicerar och blir sugen på att sticka många av dem!

//MVH Anna

Hoppas på att få någon form av respons, men man vet aldrig om det kommer fram eller ej!

